Vorige keer vertelden we je over de invloed van je persoonlijke communicatiestijl op het hanteren van conflicten op de werkvloer. We hebben een voorbeeld uit onze praktijk erbij gehaald om je nu wat meer te vertellen over de verschillen in communicatiestijl en hoe je deze kennis kunt benutten bij het omgaan met conflicten. Ga eens bij jezelf na wat een… read more →
Zoals je wellicht weet, geven wij veel training en coaching op het gebied van communicatie. Communicatie in combinatie met leiderschap of communicatie in combinatie met persoonlijke effectiviteit of assertiviteit. En het onderwerp dat veel deelnemers altijd zelf op de lijst met leerdoelen zetten is: Hoe ga je om met conflicten? Het woord conflict heeft al een nare bijsmaak voor veel… read more →
Het is niet zo vreemd dat juist de vraag: ‘moet ik kiezen voor coaching of voor een training’ aan ons gesteld wordt. Wij bieden zowel coaching als training al jarenlang naast elkaar aan. En eerlijk gezegd weten we er ook geen eensluidend antwoord op. Want de keuze voor training of coaching is iedere keer weer een andere. Terwijl we dit… read more →
Is het succesvol inwerken van nieuwe medewerkers een mysterie? In ons vorige bericht vertelden we je dat het ons opvalt dat er veel geïnvesteerd wordt in het werven en selecteren van een nieuwe medewerker, maar dat het dan alsnog bij het inwerken niet goed schijnt te gaan. De nieuwe medewerker verdwijnt dan soms helemaal van het toneel en het hele… read more →
Hoe werk je een nieuwe medewerker zo in dat de verwachtingen waargemaakt worden? Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt en onze klanten weer wat meer “nieuwe” mensen aannemen, komt de vraag weer regelmatig voorbij: “Hoe werk je een nieuwe medewerker nu effectief in?” Het valt ons op dat in de praktijk hier nogal eens de plank misgeslagen wordt. De teleurstelling bij… read more →
Wat maakt een assessment tot een goed assessment? Vorige keer vertelden we je onze beweegredenen om een assessment in te zetten bij het selecteren en ontwikkelen van personeel. Maar hoe weet je nu of je een goed assessment gebruikt? En kun je dat zelf doen of moet je altijd een assessment-bureau inzetten? Een goed assessment wordt afgenomen door een gecertificeerd… read more →
Assessments, wat kun je er nu echt uit een halen? Zoals je wellicht weet, leveren wij al bijna 20 jaar assessments voor het selecteren van personeel. Toen we daar mee begonnen was het nog een uitzondering als een bedrijf een assessment inzette voor het selecteren van een nieuwe medewerker. Om over het inzetten van assessments voor het ontwikkelen van medewerkers… read more →
Hoe beïnvloedt jouw stijl van communiceren je stijl van leidinggeven? vervolg Onlangs hebben we verteld over een team dat uit elkaar dreigde te vallen door de stijl van communicatie en leidinggeven van de manager. Deze stijl van leidinggeven en communicatie sloot namelijk niet aan bij de behoeftes van de teamleden. De dominante stijl van de manager deed hem direct beslissen dat… read more →
Tijd voor reflectie. Zo aan het einde van het jaar, tussen de Kerstdagen en Oud en Nieuw, hebben we mooi de gelegenheid om eerst even achteruit te kijken en daarna weer vooruit. We weten van veel van onze klanten dat zij dat ook doen en dan met name dat vooruit kijken. Juist achteruit kijken en ontdekken wat je goed gedaan… read more →
Bijna iedere week vertellen we je via deze nieuwspagina iets over wat ons bezighoudt op het gebied van mensen en organisaties. We geven je dan tips hoe je beter met elkaar kunt samenwerken door gebruik te maken van kennis over communicatie en mensen. Deze week willen we aandacht vragen voor iets dat ons ook bezighoudt namelijk de stille rampen die… read more →