Wij trainen en coachen veel mensen op het gebied van communicatie, dat zal je niet ontgaan zijn als je onze naam ziet. Het kan dan gaan over assertiever communiceren of juist minder agressief communiceren, je stem laten horen in een vergadering of communiceren als leidinggevende of ieder ander onderwerp dat een relatie met effectief communiceren heeft.
Ons uitgangspunt bij het trainen of coachen van een medewerker is om eerst iemand bewust te maken van zijn manier van communiceren. Je leert je eigen persoonlijke stijl van communiceren kennen en daarna leer je die van anderen in te schatten door te letten op fysieke houdingen en de manier van spreken. Je kijkt dan veel bewuster naar een ander terwijl die communiceert. Dit is heel waardevol. Waarom? Omdat je leert dat wij (ons brein) niet allemaal op dezelfde manier communicatie verwerken. Je leert hoe je jouw boodschap zo formuleert dat deze effectief is voor de ander en dus ook voor jou?
Al snel zien we dan veel herkenning en erkenning van de eigen stijl van communiceren en die van anderen en zo maken onze deelnemers flinke stappen in hun ontwikkeling.
Dit proces duurt meestal een paar maanden en dan gebeurt er iets waardoor het lijkt dat het ontwikkelproces opeens stopt of erger nog weer terug bij af is.
Het antwoord is in veel gevallen: Stress.
Natuurlijk gaan mensen door de welbekende leercurve: van onbewust onbekwaam zijn via bewust onbekwaam naar bewust bekwaam en als het goed is naar onbewust bekwaam. Maar soms stopt de
cirkel en komt het proces tot stilstand of draait de klok zelfs terug.
Wanneer je je bewust bent van je persoonlijke stijl van communiceren dan weet je ook dat je die bewuste stijl hebt en dat het die stijl is die je gebruikt onder “normale” omstandigheden. Daarnaast heb je ook een onbewuste stijl die je gebruikt als je in jouw stresszone komt. Bij de een liggen deze twee stijlen van communiceren wat verder uit elkaar dan bij de ander. Wat duidelijk is, is dat het onbewuste je niet altijd helpt om de meeste effectieve vorm van communicatie in te zetten.
Dus vraag je zelf eens af:
Wil je hier meer over leren, neem dan contact met ons op. Wij schrijven een persoonlijke maatwerktraining voor jou of voor jou en je collega’s. Dan krijg je meer grip op je communicatie en zal je minder stress ervaren.
Hoe geef je leiding aan introverte en extraverte medewerkers? De vier grootste verschillen hebben we…
Introvert vs Extravert, we zijn echt anders Pandemie, een vloek of een zegen? Als…
Al weer een jaar voorbij, en wederom kunnen we met je delen dat het een…
Vind je het lastig om de werk privé balans in orde te houden? In de…
De baas worden over je werkweek Het afgelopen jaar hebben we diverse mensen met coaching…