Hoe kun je nieuwe medewerkers effectief inwerken.

Is het succesvol inwerken van nieuwe medewerkers een mysterie?

In ons vorige bericht vertelden we je dat het ons opvalt dat er veel geïnvesteerd wordt in het werven en selecteren van een nieuwe medewerker, maar dat het dan alsnog bij het inwerken niet goed schijnt te gaan. De nieuwe medewerker verdwijnt dan soms helemaal van het toneel en het hele proces kan overnieuw beginnen. Met als gevolg, hoge kosten en veel frustratie bij collega’s en klanten.

Wat moet je doen om een nieuwe medewerker effectief in te werken?

Ten eerste moet je je afvragen wanneer een nieuwe medewerker effectief is ingewerkt. Wat wil je bereiken? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het grid van situationeel leidinggeven van Hershey en Blanchard.

situationeel leidinggeven en inwerken

wat is situationeel leidinggeven en hoe helpt het je met inwerken?

 

Wil je iemand die volledig zelfstandig kan opereren en aan wie je alleen nog wat delegeert of stapt de nieuwe medewerker op een ander niveau in en wil je hem of haar regelmatig ondersteunen om het werk goed uit te voeren? Neem in je overwegingen ook mee wat de stijl van leidinggeven van de leidinggevende is.

Vind dan uit wat het niveau van kennis en kunde en motivatie van de nieuwe medewerker is.

Vergeet niet dat het een “nieuwe” medewerker is die, ook al heeft hij veel ervaring in een ander bedrijf opgedaan, NIEUW is voor deze functie en/of dit bedrijf.

Wanneer je gebruik hebt gemaakt van een assessment dan zul je tips hebben gekregen over hoe je deze persoon het beste kunt inwerken. Gebruik deze tips bij het maken van het inwerkprogramma.

  • Zorg er voor dat het inwerkprogramma behalve de vak(technische) kennis ook de kennis over het bedrijf leert.
  • Geef duidelijkheid over: Wie zijn wij als bedrijf, wat is onze cultuur, wat zijn onze doelen, wat is ons beleid, waar vind ik wat, wat is onze stijl van communiceren intern en extern?
  • Laat de nieuwe medewerker kennis maken met de directe collega’s, maar ook met diegene die niet direct betrokken zijn bij deze medewerker. En zorg dat de nieuwe medewerker weet met wie hij contact heeft vanuit de functie.
  • Vertel hem wat de verwachtingen zijn en laat hem/haar vertellen welke verwachtingen hij/zij heeft.
  • Zorg dat het programma versneld of vertraagd kan worden al naar gelang de behoefte. Niets is zo erg voor een nieuwe medewerker als wachten tot hij echt mee mag gaan doen. Maar niets is gevaarlijker dan een nieuwe medewerker mee laten doen terwijl die niet weet of kan wat er moet gebeuren.
  • Vergeet niet dat degene die het inwerkprogramma begeleidt, kennis van zaken moet hebben en de vaardigheid om effectief te communiceren en soms ook een flinke dosis geduld.

Het lijken allemaal open deuren, maar toch blijkt in de praktijk dat er nog steeds mensen op alle niveaus in organisaties binnen komen en verdwalen, zo niet letterlijk dan wel figuurlijk.

Conclusie: Investeren in een goed inwerkprogramma loont.

En wanneer je eenmaal een goed programma hebt, is het een kleine moeite om het even op maat van de nieuwe medewerker te maken. Het levert je meer op dan alleen een goede start van de nieuwe medewerker.

Wil je meer weten over hoe je zo’n programma moet schrijven of hoe je op een goede manier een nieuwe medewerker inwerkt, neem dan contact met ons op. We kunnen je in een korte maatwerktraining helpen om dit te maken en direct goed uit te voeren.